Formulakaudesta 2017 on tulossa todella mielenkiintoinen.

Minun mielestäni formulat ovat aina mielenkiintoisia, ja uuden kauden alku on aina hieno ja jännittävä asia. Tästä kaudesta on kuitenkin tulossa erityisen hieno. Siihen on ainakin kolme hyvää syytä. Sääntöuudistukset, Niki Juusela ja Valtteri Bottas.

Heti siitä alkaen kun Nico Rosberg ilmoitti viisi päivää mestaruutensa varmistumisen jälkeen jäävänsä pois formuloista, alkoi suomalaisittain tiukka jännitys siitä onko Nicon korvaaja Valtteri Bottas vai joku muu. Valtteri oli alusta alkaen yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta ei todellakaan ainoa. Mersulla on takanaan kolme perättäistä maailmanmestaruutta, joten halukkaita tuon auton rattiin oli todella paljon. Esimerkiksi yhtä vaille kaikki nykyiset formulakuskit ottivat yhteyttä Mersuun, ja tarjosivat palveluksiaan. Riippumatta siitä oliko heillä voimassa oleva sopimus vai ei. Niin, ja tuo yksi joka ei ilmottautunut halukkaaksi, oli muuan Kimi Räikkönen...

Pikkuhiljaa prosessin edetessä alkoivat muutamat nimekkäät kuskit kuten Alonso ja Vettel ilmoittaa, etteivät siirry Mersulle. Lopuksi näytti silti, että kyseessä on kahden kauppa: joko Bottas tai Wehrlain. Toto Wolf oli alusta asti sanonut että mikään talli ei saa joutua vaikeuksiin sen vuoksi, että he vievät heiltä kuskin. Tämä aiheutti monta kiperää tilannetta Valtterin siirtoon. Williamsin toisen kuskin, nuoren Lance Trollin sopimuksessa esimerkiksi lukee, että ehtona kuskin isän talliin tuomille miljoonille on, että Williamsin toista autoa ajaa Bottas tai joku muu kokenut kuljettaja. Samoin Williamsin yhden tärkeimmän sponsorin (Martini) ehdoissa lukee, että vähintään toisen kuskin pitää olla 25 vuotta täyttänyt. On kuulemma fiksumpaa että alkoholifirman promootiotilaisuuksiin osallistuu joku edes hiukan iäkkäämpi formulakuski...

Felipe Massa tuli Valtterin pelastajaksi palaamalla eläkkeeltä takaisin formuloihin ja Williamsille. Käsittääkseni hän tuli loppujen lopuksi ihan mielellään. Jos hän ei olisi ollut kiinnostunut palaamaan kuuden miljoonan palkalla, oli hänen tilalleen ilmottautunut vapaaehtoiseksi myös muuan Heikki Kovalainen...

Nyt joka tapauksessa tilanne on se, että Valtterilla on sopimus allekirjoitettuna, ja kauden ensimäiset testit alkavat helmikuun lopulla. Valtterin sopimus on vain yksivuotinen, optiolla toisesta vuodesta. Tämä luo Valtterille luonnollisesti paineita, sillä tähän kauteen päättyvät sopimukset esimerkiksi juuri Alonsolla ja Vettelillä. On päästävä auton kanssa sinuiksi heti alusta alkaen. Testit ovat varsinkin Valtterille todella tärkeitä, sillä kauden alkaessa maaliskuun lopulla Australiassa, pitää Valtterin olla heti valmis taistelemaan voitoista. Paikkaa seuraavalle kaudelle on vaikea saada, jollei pysty tasaisesti koko kauden ajan näyttämään että pysyy Hamiltonin vauhdissa.

Sääntömuutokset ovat tulevalle kaudelle myös mittavia. Autojen ulkonäkö muuttuu huomattavasti. Niistä tulee leveämpiä ja matalampia. Myös renkaat levenevät oleellisesti viime kaudesta. Kaikkien muutosten yhteenlaskettu vaikutus on se, että autot ovat paljon edelliskautta nopeampia. On arvioitu että kierrosajat putoavat keskimäärin jopa viidellä sekunnilla. Se on todella paljon lajissa jossa sekunnin kymmenyksetkin per kierros ovat iso asia. Kuskin fyysinen rasitus lisääntyy myös kasvavien G-voimien myötä.

Muutos tulee Valtterin kannalta hyvään aikaan. Se hiukan vähentää Hamilttonin etua Valtteriin nähden, sillä nyt myös Hamilttonille Mersu on erilainen ajettava kuin viime kaudella. Toisaalta nyt ei sitten enää ole niin itsestään selvää onko Mersu paras talli tulevalla kaudella. Aina kun autot oleellisesti muuttuvat edellisestä kaudesta, muuttuvat myös voimasuhteet tallien välillä. Enemmän tai vähemmän. Käsittääkseni Mersu on kuitenkin vahvoilla myös ensi kaudella. Ei varmaankaan niin ylivoimainen talli kuin kolmella edellisellä kaudella. Mutta joka tapauksessa talli, jolla Valtteri pääsee ottamaan ensimmäisen osakilpailuvoittonsa.

Kun auto joudutaan tekemään käytännössä kokonaan uusiksi muuttuneiden säännösten vuoksi, ovat yleensä vahvoilla tallit joilla on laittaa runsaasti resursseja tuohon muutostyöhön. Tällaisia talleja ovat Mersun lisäksi Ferrari, Red Bull ja McLaren. Mersulla on varmasti paljon hampaankolossa huonosti menneen viime kauden jälkeen. Siellä ryhdyttiin jo hyvin aikaisessa vaiheessa kehittämään kauden 2017 autoa. Uskon että se on lähempänä Mersua alkavalla kaudella. Red Bullilla oli viime kaudella vielä hiukan alitehoinen Renaultin moottori, mutta itse rungon erittäin hyvän aerodynamiikan ansiosta se kiri lopussa Ferrarin ohi. Nyt on tihkunut tietoja että Renaultin moottori ottaa ensi kaudelle suuren harppauksen eteenpäin. Jos tämä pitää paikkansa, on Ferrarin lisäksi myös Mersu vaarassa jäädä toiseksi.

Perinteikästä McLaren tallia ei pidä myöskään unohtaa. Siellä on myös hyvät resurssit auton kehitystyöhön, ja aivan huippukuskit. Alonso ei esittelyjä kaipaa, mutta uskon että myös nuori Stoffel Vandoorn on sen luokan kuski, että laittaa myös Alonson lujille. Näiden neljän tallin jälkeen saattaakin sitten olla vähän isompi tasoero seuraaviin talleihin. Mikä tulisi viidentenä? Williamsilla voi periaatteessa olla ihan hyvä auto, mutta ovatko kuskit riittävän hyviä? Renault nostaa varmasti tasoaan, varsinkin jos uusi moottori on niin hyvä kuin puhutaan. Myös Toro Rossolla on Renaultin moottori, joten sekin voi yllättää. Haas on vähän arvoitus. Force India on siitä merkillinen talli, että joissakin kisoissa se pärjää tosi hyvin, mutta välillä se sitten ilman näkyvää syytä pärjää huomattavasti huonommin. Sauber tuskin yllättää, ja Manorin pääseminen mukaan on vielä epävarmaa.

Oman mielenkiinnon tulevaan kauteen tuo tullessaan varmasti myös nuorten lupaavien kuljettajien esiintyminen verrattuna vanhoihin konkareihin. Stoffel Vandoorne vastaan Alonso. Lance Stroll vastaan Massa. Verstappen vastaan Riciardo. On myös mielenkiintoista seurata miten Wehrlain pärjää. Hän oli kuitenkin se kuski, joka oli melko lähellä päästä ajamaan Mersua. On luonnollisesti ihan eri asia ajaa Sauberia, mutta kuinka paljon hän on tallikaveriaan Ericsonia parempi? 

Yksi iso muutos ensi kaudella on penkkiurheilijan kannalta luonnollisesti myös se, että selostaja vaihtuu. Oskari Saaren isoiksi kasvaneisiin saappaisiin hyppää Niki Juusela. Hän on nuoresta iästään huolimatta jo kokenut selostaja.Kuulemma (en ole itse koskaan kuullut) on selostanut Ylellä ihan ansiokkaasti muun muassa jalkapalloa ja yleisurheilua. Hän on kuitenkin ollut syntymästään saakka myös moottoriurheilumiehiä. Etunimensä hän on saanut erään edelleen formulavarikolla (Mersun pilttuussa) vaikuttavan henkilön mukaan. Hän on myös itse harrastanut moottoriurheilua, muun muassa kartinkia. Hänellä on kotonaan aktiivisessa käytössä oleva formulasimulaattori. Ja kun vielä lisätään että hän on yksi niistä harvalukuisista suomalaisista joka on päässyt ajamaan oikeaa Formula 1 autoa (Williams 2007), niin olen ilman hänen ainottakaan selostustaan kuulleenakin vakuuttunut siitä, että hänellä on homma aivan riittävän hyvin hallussa.

Alkavan kauden yhteenvetona voidaan suomalaisittain odottaa todella jännittävää ja menestyksekästä kautta. Sekä Kimi Räikkönen että Valtteri Bottas ovat nyt ennakkoon ajateltuna sellaisella autolla liikkeellä, joilla voidaan voittaa osakilpailuja ja vaikka maailmanmestaruus. Omalta osaltani olen melko varma, että minulle yksi Suomen juhlavuoden juhlavimmista ja mieleenpainuvimmista hetkistä on se, kun suomalaiset ottavat jossain osakilpailussa kaikkien aikojen ensimmäisen kaksoisvoiton. Ja sen ei ole sitten enää yhtään väliä, kumpi on korkeimmalla korokkeella.