Tarkoitan tässä yhteydessä sellaista perinteistä sanomalehtipaperille painettua sanomalehteä.

Minun ensimmäiset omakohtaiset kokemukseni sanomalehdestä taitavat olla peräisin 1960 luvun lopulta tai 1970 luvun alkupuolelta. Sitä aikaisemminkin perheeseemme käsittääkseni tuli sanomalehti, varmaankin Aamulehti. Mutta itseäni alkoi kiinnostaa ensimmäisenä sanomalehti nimeltään Teisko-Aitolahti. Se ilmestyi muistaakseni kerran viikossa, ja sitä luettiin mökillä Teiskossa aina kesäisin. Se todennäköisesti tuli meille myös kesäloma-ajan ulkopuolella, mutta minä muistan sitä lukeneeni kyllä vain kesälomilla mökillä. Mökillä olimme siihen aikaan aina kesäisin kolme kuukautta yhteen menoon, joten silloin oli aikaa kiinnostua kaikista pienistäkin tapahtumista, mitä päivärytmiin sattui. Se oli aina tapahtuma, kun joku haki postin neljänsadan metrin päästä ison tien varresta. Ei siellä postilaatikossa läheskään aina mitään kovin kiinnostavaa ollut, joten myös paikallinen sanomalehti sai myös minun huomioni. Kyllä sinne se Aamulehtikin tuli, mutta lapselle se oli sen verran iso ja raskas luettava, ettei siitä oikein jaksanut vielä silloin kiinnostua. Sen sijaan paikallislehden jaksoi hyvin lukea, kun siinä ei todellakaan kovin montaa sivua ollut.

Paikallislehdet ovat olleet minulle tärkeitä myöhemminkin. Hämeenkyrön sanomat, moneen kertaan palkittukin paikallislehti, oli minulle todella tärkeä vuosikaudet.Siinä oli aina tärkeitä asioita ja uutisia minulle tärkeistä paikoista, tapahtumista ja ihmisistä. Usein, itse asiassa lähes aina, siinä oli myös uutisia tai juttua minulle tutuista henkilöistä. Tuo lehti tuli minulle vielä vuosikaudet sen jälkeenkin, kun olin itse paikkakunnalta pois muuttanut. Oli tosi kiva seurata, mitä tutuilla seuduilla kulloinkin tapahtuu. Lehti tuli poikkeuksetta aina luettua kannesta kanteen. Nyt olen jonkun aikaa ollut ilman tuota lehteä, ja täytyy myöntää että vähän kaduttaa ettei sitä tullut enää tilattua.

Paikallislehdestä saa hyvän kuvan paikkakunnan tapahtumista. Sen vuoksi kun aikanaan olin muuttamassa Kirkkonummelle, olisin tilannut jo etukäteen Kirkknummen Sanomat, jotta olisin päässyt perille tulevan paikkakuntani tapahtumista. Se ei kuitenkaan onnistunut. Syy oli se, että kyseinen lehti on ilmaisjakelulehti, joten sitä ei ainakaan silloin voinut muulle paikkakunnalle tilata. Minulle tuli vuosikausia sekä Kirkkonummen Sanomat että Hämeenkyrön Sanomat. Jälkimmäinen tuli luettua aina, ja Kirkkonummen Sanomatkin useimmiten.

Päivittäin ilmestyvistä sanomalehdistä olen lähemmin tutustunut kahteen: Aamulehteen ja Helsingin Sanomiin. Pirkanmaalla asuessani tutuksi tuli luonnollisesti Tampereella ilmestyvä Aamulehti. Muuttaessani pääkaupunkiseudulle, kesti kieltämättä useamman vuoden, ennen kuin aloin tottua lukemaan Hesaria. Jossain vaiheessa kuitenkin kävi niin, että kun jouduin valitsemaan, kumpaa lukisin, valitsin Hesarin. Muistan tuon tilanteen, se tapahtui joskus suunnilleen vuosituhannen vaihteessa, eli reilut viisi vuotta sen jälkeen kun olin muuttanut Pirkanmaalta pois.

Jokunen vuosi sitten muutti Hesari (ja pian sen jälkeen myös Aamulehti) fyysistä muutoaan. Lehdestä tuli sivukooltaan edelliseen verrattuna puolta pienempi. Alkuun se tuntui oudolta, mutta melko pian siihen tottui. Nyt tuntuu jo jopa hassulta ajatella, että joskus oikeasti tykkäsi lukea niin epäkäytännöllisen isokokoista lehteä.

Normaalisti minun tulee luettua Hesaria vain viikonloppuisin. Vuosikausia onkin ollut vaimon kanssa puhetta, että muuttaisimme tilauksen vain viikonlopun lehtiä koskevaksi. Emme kuitenkaan ole saaneet sitä tehtyä. Hyvä niin. Nimittäin nyt kun olen ollut viimeisen kuukauden sairaslomalla, olen todella nauttinut näistä kiireettömistä aamuista, kun ei tarvitse lähteä töihin. Olen nukkunut pitkään (10-11 tuntia), ja noussut sängystä vasta kun vaimokin nousee, eli useimmiten klo 6.40. Sitten kahvin keitto, ja aamupala omaan rauhalliseen tahtiin. Sen jälkeen olen lukenut kaikessa rauhassa Hesaria. Tunnin tai puolitoista, noin keskimäärin. Toki välillä oli sellaisia aamuja, ettei päänsäryn vuoksi pystynyt lehteä lukemaan, mutta melko usein kuitenkin.

Jotenkin sitä on isekin jo tottunut ajatukseen, että painetussa lehdessä olevat uutiset ovat jo aamulla vanhentuneita. Totta toinen puoli. Kuitenkin niistä "vanhentuneistakin" uutisista löytyy seuraavan aamun sanomalehdestä paljon syventävää tietoa ja asioden taustojen selvityksiä. Lisäksi sanomalehdessä on paljon mielenkiintoisia artikkeleita milloin mistäkin aiheesta. Väittäisin että ihan yleissivistykselle tekee todella hyvää lukea päivän lehti suhteellisen tarkkaan. Olin josain vaiheessa jopa miettimässä, että pitäisikö painetusta lehdestä luopua kokonaan, mutta nyt viimeisen kuukauden ahkeran lehden lukemisen jälkeen olen sitä mieltä että missään tapauksessa ei. Päin vastoin, aion tulevaisuudessa lukea painettua sanomalehteä entistä aktiivisemmin. Toivottavasti riittävän monet muutkin tekevät niin, jotta lehtiä edelleen painetaan meidän luetavaksemme.