On kevätflunssaa, on syysflunssaa, on pientä flunssaa ja välillä jopa influenssaa. On nuhaa, on yskää ja kaikenmoista kurkkukipua sun muuta. Minua ei yleensä flunssat juuri häiritse. Yleensä muutaman kerran vuodessa tulee hetkellisesti pientä kurkkukipua, joka on useimmiten seuraavana päivänä ohi. Joskus kuitenkin, kuten tällä kuluneella viikolla, minullekin iskee oikein kunnon flunssa.

Minun harvat flunssani alkavat aina samalla tavalla, ja noudattavat kutakuinkin aina samaa kaavaa. Ehkä kaikilla muillakin? En tiedä. En ole oikein aiheeseen sen kummemmin perehtynyt. Mutta siis tämä minun aina muutamien vuosien välein säännöllisen epäsäännöllisesti tuleva flunssani alkaa kurkkukivulla. Minulla oli koko viime sunnuntain kurkku kipeä. Ei mitenkään hirveästi, vähän häiritsevästi kuitenkin. Maanantaina alkoi sitten joskus iltapäivällä pieni nuha. Ja aivastelu. Meidän Timi (reilun vuoden ikäinen Shetlanninlammaskoira) on aina huolissaan jos joku aivastaa. Se tulee katsomaan silmä tarkkana, onko joku hätänä. Vaikka se olisi talon eri kerroksessa, niin yleensä se aivastuksen kuulee, ja tulla homeltaa tarkistamaan mistä on kysymys. Pienet rapsutukset sille, niin kyllä se sitten taas lähtee jatkamaan omia touhujaan. Maanantaina aloin siis vähän aivastella, mutta tiistaina se oli sitten jo häiritsevän toistuvaa. Niistää sai myös kiitettävän usein. Töissä ollessa kävi jo mielessä, että nyt olisi varmasti järkevintä käydä lääkärissä, ja huilata kotona muutama päivä. Eipä tullut kuitenkaan käytyä. En ole muistini mukaan koskaan ennenkään ollut töistä pois flunssan takia.

Keskiviikko oli sitten ihan kauhea päivä. Minulle käy aina niin, että kun nenä oikein kunnolla vuotaa, alkavat myös silmät vuotaa. Hankalaa. Ei oikein kunnolla nää, ja silmien pyyhkiminen on hidasta kun joutuu aina ottamaan ensin silmälasit pois. Mutta kaikkein ikävintä oli päänsärky. Flunssan takia olin pari yötä nukkunut todella huonosti. Flunssa ja cpap laite ei ole oikein toimiva yhtälö. Vielä huonommin sopii yhteen flunssa ja migreeni. Flunssa jo itsessään aiheuttaa myös migreeniä. Huonosti nukutut yöt lisäävät sitä. Eli kohtauksia tuli jo alkuviikosta pari vuorokaudessa. Mutta sitten keskiviikkona, kun flunssa oli pahimmillaan, aiheutti se myös päänsärkyä. Eli siis migreenipäänsäryn lisäksi oli flunssapäänsärkyä. Erehdyin sitten keskiviikkona töissä ottamaan toisen migreenilääkkeen, vaikka olin aamulla jo yhden ottanut aamuyöstä alkaneeseen migreeniin. Mutta kun päivällä tullut päänsärky ei ollutkaan migreeniä, ei siihen migreenilääke auttanut. Päinvastoin. "Turhaan" otettu migreenilääke aiheutti migreenin, ja flunssapäänsärky pysyi myös edelleen mukana. Olo oli sen verran huono, ettei siinä vaiheessa enää edes jaksanut ajatella lääkäriin menoa. Olin töissä (tai siis ainakin työpaikalla) työpäivän loppuun asti, ja sitten kotiin päästyäni otin pari 1 g Panadolia, joita minulle oli joskus koviin selkäkipuihin määrätty. Vähitellen illan mittaan alkoi päänsärky vähentyä, ja yöhön menessä se lähes loppui. Migreenilääke liian aikaisin otettuna aiheuttaa siis kovan migreenikohtauksen, mutta jossain vaiheessa sekin sitten kuitenkin sen liian aikaisin otetun lääkkeen vaikutuksesta myös loppuu.

Tuo keskiviikko oli pahin päivä. Torstaina olo sitten jo vähän helpotti. Jäi mieleen kun keskiviikon ja torstain välisenä yönä jossain vaiheessa aivastin, niin Timi kipitti olohuoneen sohvalta, jossa oli nukkumassa, viereeni tökkäämään kuonolla käteeni, ihan kuin kysyäkseen onko kaikki hyvin. Pari rapsutusta, niin se lähti takaisin nukkumaan omaa koiran untaan. Torstaina siis oli jo paljon parempi päivä, vaikkei flunssa kokonaan ohi vielä ollutkaan. Tosin torstaiaamuna tuntui kipua sydämen kohdalla, joten otin tosi rauhallisesti. Niistämisen tarve oli jo kuitenkin huomattavasti vähentynyt, ja silmilläkin alkoi taas nähdä paremmin. Perjantaina ei sitten enää tarvinnut montaakaan kertaa niistää, ja aivastelut olivat jääneet pois. Nyt alkoi kuitenkin jo vähän tuntua tuo flunssani viimeinen vaihe, eli yskä. Jostain syystä ainakin minulle flunssan viimeisessä vaiheessa tulee yskä. Eli kun nenä lakkaa vuotamasta, on yskän vuoro. Sitten kun tämä tällä kertaa vähäiseksi jäänyt yskiminen loppuu, on flunssa taas tällä kertaa selätetty. Niin luulisin.

Tuota lääkäriin menoa tai menemättä olemista kun miettii, niin minulla oli melko montakin syytä, miksi en mennyt. Kuluneelle viikolle olin sopinut muutamia tärkeitä tapaamisia, kuten esimerkiksi uuden työntekijän työsopimuksen allekirjoitus, ja työpaikkaan tutustuminen. (Tuo kaveri oli muuten ollut aikaisemmin Pellon S-Marketissa töissä, joten en tietenkään voinut olla häntä palkkaamatta..). Toinen syy oli ehkä se, että halusin omalla esimerkilläni osoittaa työntekijöilleni ettei minkään pikkuflunssan takia tarvitse heti sairaslomalle rynnätä. Kolmas, eikä varmasti vähäisin syy, miksi en lääkäriin mennyt, oli se, että tuo lääkäriajan varaaminen olisi tarkoittanut puhelimen käyttöä. Minä kun taas en puhelimeen koske jollei ole aivan pakko, niin jäi lääkäriaika varaamatta.

Kuumetta flunssa ei minulle yleensä nosta. Ei nytkään. Keskiviikkoiltana kun sen kertaalleen mittasin, oli lämpötilani 36,3. On se tietysti hiukan enemmän kuin normaalilämpöni (36,0 tai vähän alle), mutta ei sitä silti oikein voi kutsua edes lämmön nousuksi.

Mistä flunssa sitten tulee? Ja miksi? Minä en ainakaan usko, että se mistään kylmettymisestä johtuisi. Pisaratartunnalla varmasti leviää, mutta miksi joskus saa tartunnan ja joskus ei? Itse kohtaan työssäni päivittäin niin monia ihmisiä, että mahdollisuus saada flunssa olisi lähes joka päivä. Ainakin itse uskon että syy miksi minulla flunssa on niin harvoin, johtuu nimenomaan siitä, että olen jotenkin siihen karaistunut, kun tartunnan saamisen mahdollisuus on niin usein toistuvaa. Joskus se kuitenkin yllättää. Jostain syystä, joka ei ole minulle selvinnyt.

Pääasia että tämä alkaa taas olla voitonpuolella, lähes ohi. Varmaankin siihen taas jokunen vuosi vierähtää, ennen kuin flunssa taas pääsee minua näin paljon häiritsemään. Näin ainakin luulisin.